På Astrup-Sønderskov Friskole vil vi vække elevernes faglige nysgerrighed og kreativitet, så de kan udvikle lyst til og mod på at lære. Vi skal støtte deres personlige udvikling og øve dem i at tage aktivt del i fællesskaber. Gennem åbenhed, vidensdeling, udvikling og samarbejde gør vi det muligt for den enkelte elev og for klassefællesskabet at undersøge og fordybe sig i fagene. Formålet er at udvikle elevernes syn på mangfoldighed samt styrke deres evne til at forstå og interagere med deres medmennesker og omverden. Her spiller hvert enkelt fag en central rolle ved dels at udfordre elevernes viden og verdensopfattelse og dels give dem de nødvendige værktøjer til at forstå og forholde sig kritisk til deres livsverden.
Med udgangspunkt i gode relationer, hvor lærere og pædagoger møder eleverne i øjenhøjde, skaber vi et skoleliv og fællesskab, som er præget af tryghed og trivsel. Børnene vil opleve en fagligt stærk og rummelig læringskultur, hvor det at fejle ses som en naturlig og positiv del af læringsprocessen. Vekselvirkning mellem teori og praksis skal styrke elevernes gå-på-mod, selvtillid og selvværd. Værdier og egenskaber, som vi mener, danner grundlaget for at turde tage chancer og gøre de ting, som kan virke svære i dagligdagen.
Skolens pædagogiske personale er opsøgende ift. nye tiltag og ny faglig viden for at skabe en differentieret undervisning, der er motiverende, vedkommende og udfordrende for eleverne. Vi skaber undervisning, som tager udgangspunkt i klassens behov og samtidig står mål med de faglige krav fastsat af Undervisningsministeriet.
Friskolen er funderet på et gensidigt forpligtende samarbejde mellem skole og forældre. For at børnene får mest muligt udbytte af deres skolegang, forventer vi, at de deltager aktivt i undervisningen og møder undervisningsparate i skole. Et vigtigt led i at opnå dette er et godt forældresamarbejde baseret på gensidig respekt og tillid, samt en kommunikation, der bygger på åben og løbende dialog med udgangspunkt i barnets trivsel og læring. Alle byder ind med omsorg, engagement og støtte, og modtager det samme. Vi bakker hinanden op og løfter i flok.
Det er vigtigt for os at have et tæt samarbejde med lokalsamfundet, der er en essentiel del af skolens virke og fundament. Skolens virke bygger på ejerskabsfølelse, og her er forældre og lokalsamfund vigtige medspillere. Vi forventer, at forældrene er gode rollemodeller og gennem handling tager aktiv del i skolens arrangementer og hjælper til når det er nødvendigt for skolens drift og udvikling.
Hverdagen er præget af åben dialog, som er fundamentet for at danne eleverne til at tage selvstændigt og ansvarligt del i fællesskabet og samfundets liv. Det er vigtigt for os at give børnene en forståelse for deres rolle i et samfund, der i stigende grad præges af kulturel diversitet og stiller større krav til elevernes tolerance og interkulturelle kompetencer. Derfor byder hverdagen på indtryk, oplevelser og kulturmøder, som bringer verden ind i Astrup og Astrup ud i verden.