Når børnene kommer i 4. klasse, har de mulighed for at blive en del af vores klubtilbud.
Klubben er et tilbud, hvor børnene har mulighed for at hygge sig med vennerne, samt blive del af et socialt netværk bundet op omkring Astrup-Sønderskov friskole.
Klubbens åbningstider:
"morgen-klub":
man-fre: 6.15- skolestart kl. 8.20.
"Eftermiddagsklub":
man-tor: 13.15-16.30
fre: 13.15-16.00
Aftenklub:
Udover klubben så er der også mulighed for at kunne deltage i klubaften, som afholdes hver tirsdag aften fra kl. 18.00 til 20.30. Man behøver ikke gå på skolen for at kunne deltage i aftenklub og dens aktiviteter, da klubben er for ALLE børn fra 4. og op til 9. klasse. Ligesom med klubben, så er der fokus på at klubaften skal være et trygt og inspirerende samlingssted, hvor der er fokus på trivsel og medbestemmelse. Til klubaften vil der altid være minimum 2 voksne til stede, der er med til at skabe rammerne for en tryg og hyggelig klub.
I klubben vil børnene have mulighed for at udfolde deres kreative hjerner. Klubben er et trygt og inspirerende samlingssted, hvor der er fokus på trivsel og medbestemmelse. Går man i 4. til 9. klasse på Astrup-Sønderskov friskole, og har lyst til at kunne udfolde sig på en kreativ og inspirerende måde, så kunne Astrup-Sønderskov klubben lige være noget for dig.
Klubbens fokusområder: Formålet med klubben er at skabe et trygt og inspirerende samlingssted for børn og unge fra 4. til 9. klasse. Der arbejdes med at skabe struktur og trivsel gennem et socialt netværk via en anerkendende tilgang, hvor børnene får medbestemmelse og lov til at udfolde sig kreativt. Dermed har klubbørnene stor indflydelse på, hvad der skal ske i klubben. Ved at børnene får medbestemmelse, anerkendes børnenes behov og ønske om selvstændighed. Dermed skabes rammerne for at fremme trivsel, der skal være med til at give et stærkere socialt netværk. Der vil altid være en dedikeret voksen til klubben, som børnene kan gå til. Denne voksen bidrager til skabelsen af det kreative rum og hjælper med inspirationer indenfor specifikke kompetenceområder, med udgangspunkt i børnenes egne ønsker. Derved bliver klubben til et trygt miljø, hvor der bestræbes på at skabe et fællesskab med respekt for hinanden i et inspirerende samlingssted, der skal være med til at fremme trivslen.
Rammerne for klubben Klubben er placeret i forlængelse af skolens fritter, som giver mulighed for, at klubbørnene kan deltage i mange af de samme aktiviteter, der er forbundet med fritteren, samt anvende de samme kreative rum som børnene i fritteren. Klubben har fået et nyrenoveret klublokale, med mulighed for mange forskellige aktiviteter. Derudover er der også mulighed for at anvende gymnastiksalen og skolens skønne udeområder.
Værdigrundlag:
Tillid I klubben er der fokus på at skabe tillid mellem børn/unge og voksne. Derfor bliver der også lagt vægt på deres medbestemmelse og selvstændighed. Dermed er klubbørnene er selv i langt større grad med til at bestemme de forskellige aktiviteter. De voksne, der står med ansvaret for klubben, vil derfor også i større grad have tillid til, at børnene kan navigere i dette tilbud. Derfor er klubben bundet op om fælles tillid og forventninger mellem børnene og de voksne. Dette giver klubbørnene en øget følelse af medbestemmelse og ansvar. Ved at øge medbestemmelsesretten, er klubben med til at give børnene selvstændighed og ansvarsbevidsthed. Klubben er skabt i tæt samarbejde med forældrene, og derfor arbejder klubben målrettet på at sikre en høj faglig standard, så forældrene får en følelse af, at de trygt kan sende deres børn i klubben på Astrup-Sønderskov friskole.
Fællesskab I klubben er der mulighed for at skabe et fællesskab gennem en række fællesskabsaktiviteter. Via aktiviteterne er der mulighed for at styrke fællesskabet mellem klubbørnene på tværs af klassetrin. Derved er aktiviteterne med til at styrke relationsdannelsen og tilliden. Klubbørnene vil opleve at blive tilbudt både faste og spontane aktiviteter, hvor de igennem de faste aktiviteter vil kunne deltage i musik, bål, håndværk, madlavning og andre former for kreative udtryksformer. Alle aktiviteterne er mulige i det, der er en bred vifte af kompetencer i personalegruppen, der hver især har deres styrker inden for det kreative felt. Der vil kunne opstå spontane aktiviteter, hvor klubbørnene vil blive tilbudt forskellige aktiviteter, der kan være bundet op i et tema eller ture ud af huset. Der bliver gjort meget ud af at skabe et fællesskab omkring det at være et klubbarn, da et stærkt fællesskab sikrer både tillid, respekt, ansvar og trivsel hos børnene og de voksne. Respekt Det er vigtigt for klubben, at alle respekterer hinanden og de værdier klubben står for. Derfor gøres der meget ud af at skabe unikke rammer for klubben, så klubbørnene vil få en følelse af, at det er noget særligt at gå i klub. Dermed opbygges et stærkt fundament for, at klubbørnene kan udvikle en respektfuld tillid til hinandens forskelligheder. Det gør, at der er mulighed for at sikre de enkelte børns behov. klubben er der fokus på, at der altid skal være mulighed for, at det enkelte barn kan blive set og hørt. Dette gælder også ved de fælles aktiviteter, hvor der er mulighed for, at tilpasse aktiviteter for det enkelte klubbarn.
Ansvar Klubben er bygget op efter, at der er et fælles ansvar for at skabe de positive rammer, så alle kan udvikle og udfolde sig i en positiv retning. Personalet sikrer den høje faglige udvikling og inklusionen af de nye klubbørn og deres forældre. Det er personales ansvar, at sikre fagligheden og trivsel, så klubbørnene altid føler, at klubben kan være en tryg base. Klubbørnene deler ansvar med personalet i at hjælpe de nye klubbørn til rette og give dem en tryg start, samt lære de regler, der også er forbundet med klubben. Klubbørnene har ansvaret for klubbens lokaler, og derfor også oprydning. Trivsel Ud fra disse værdigrundlag kan der sikres opbygning af god trivsel hos det enkelte barn i klubben. Både tillid, fællesskab, respekt og ansvar er grundstenen til, at der kan skabes trygge rammer for at klubbørnene kan udvikle deres sociale og kreative evner, som er med til at sikre udviklingen af en positiv og god trivsel hos børnene.
Hvem er vi
Klubben består af et team af voksne med forskellige kompetencer. Det giver mulighed for at lave mange forskellige aktiviteter, hvilket kan være med til at ramme flere af børnenes interesser eller åbne op for nye. Det er vigtigt for personalegruppen at være rollemodeller. Det gøres blandt andet ved at være lyttende overfor klubbørnene og hjælpe dem, hvis der opstår udfordringer eller problemstillinger, der kræver en voksens tilstedeværelse.