Fritteren er et pasningstilbud til alle børn på Astrup-Sønderskov friskole, fra 0. til 3. klasse.
Fritteren råder over en række lokaler på skolen, hvor der er mulighed for at udfolde sig kreativt. Derudover råder vi over et større udeareal med skov og sø, samt en idrætshal.
I fritteren kan vi få brug for:
○ Tøj efter årstiderne. Dvs. varmt tøj om vinteren og mindre tøj om sommeren. Regntøj, gummistøvler, huer og vanter. Skiftetøj til hvis barnet bliver vådt.
○ Solcreme
○ Indesko
○ Eftermiddagsmadpakke med evt. frugt, brød og lignende.
Børnene får en garderobe i skolen som de har tilgang til både i skole og fritidsdelen.
Åbningstider:
Fritteren ("morgen-fritter")
man-fre: kl. 6.15, og er åben indtil skolestart kl. 8.20.
Fritteren ("eftermiddagsfritter"):
man-ons: 13.15-16.30
tor: 12.30-16.30
fre: 12.30-16.00
Ferier: Der sendes spørgeskema ud i Viggo forud for ferieperioderne. Hvis der er nok børn til at holde åbent, er der åbent fra kl. 06.15-16.30 man-tor og fre kl. 6.15-16.00. Der vil være en voksen, der tager imod børnene imellem 06.15 og 9.00.
I Fritteren arbejdes der ud fra overbevisningen om, at: "Børn har RET til at være som de er, men de har også PLIGT til at give plads til andre."
Værdigrundlag:
Tillid - I Fritteren arbejdes der med at skabe tillid både mellem børnene samt tilliden mellem børn og voksne.
Børnene har mulighed for at lege på tværs af klassetrin, og der er op til 4 engagerede voksne til stede, som meget gerne deltager i alle mulige former for ideer, og forsøger at skabe et progressivt miljø, hvor det fælles tredje kan blomstre.
Det er også vigtigt i Fritteren, at der er et tæt samarbejde med forældrene, og derfor går personalet målrettet ind for at skabe tillid mellem forældrene og personalet.
Fællesskab - I Fritteren skaber vi fællesskab gennem en række aktiviteter og udflugter. Disse fællesskabs aktiviteter styrker båndet mellem børnene, og udvikler relationer og tillid både mellem børnene, og også til de voksne. Respekt Det er vigtigt for Fritteren, at alle respekterer hinanden og de værdier som Fritteren står for. Derfor gøres der meget ud af fællesskabs aktiviteter, da det er med til at opbygge et stærkt fundament for, at både børn og voksne får udviklet en respektfuld tillid til hinandens forskelligheder. Det gør, at der er mulighed for at sikre de enkelte børns behov og mindske ikke respektfulde adfærd. Derfor er der også altid mulighed for, at det enkelte barn kan blive set og hørt. Dette gælder også ved de fælles aktiviteter, hvor der er mulighed for, at tilpasse aktiviteter for det enkelte barn. Ansvar Fritteren er bygget op efter, at der er et fælles ansvar for at skabe de positive rammer for, at alle kan udvikle og udfolde sig i en positiv retning. Personalet sikrer den høje faglige udvikling og inklusionen af de nye børn og deres forældre i Fritteren. Derudover har personalet ansvar for at hjælpe børnene, i at sikre deres medansvar i at passe på faciliteter, inkluderingen af nye børn i fællesskabet, at der er en positiv respekt over for hinanden, samt oprydning efter leg. Trivsel Ud fra disse værdigrundlag kan der sikres opbygning af god trivsel hos det enkelte barn i Fritteren. Både tillid, fællesskab, respekt og ansvar er grundstenen til, at der kan skabes trygge rammer, hvor børnene kan udvikle deres sociale og kreative evner, som derved er med til at sikre udviklingen af en positiv og god trivsel hos børnene.
I Fritteren er der både faste og spontane aktiviteter. Nogle af de faste aktiviteter er: - Natur og udendørs lege: krible krable dyr og den vilde have projekt - Krea-tema, hvor der bliver udformet alverdens former for kreative produkter. - Musik , hvor børnene får mulighed for at prøve at spille og synge. - Bål og udeliv , hvor der bliver lavet snobrød, ristet skumfiduser eller andet godt
- Madlavning hvor der blandt andet kan laves bolsjer og bages brød. - "Frisør" , hvor børnene har mulighed for at få sat og flettet hår - Træværksted , hvor børnene kan arbejde med håndværk
Alle aktiviteterne er mulige i det, der er en bred vifte af kompetencer i personalegruppen, der har hver deres styrker inden for det kreative felt.
De spontane aktiviteter er ofte fælles, hvor alle børnene bliver taget med. Det kan blandt andet være: - Tur til søen: Fritteren har adgang til en lille sø ikke ret langt væk. - Tur ud af huset: Besøger blandt andet museum eller lignende. - Fælles aktivitet i huset: Det kan være temauge, hvor alle aktiviteterne er bundet op af et bestemt tema.
Der bliver gjort meget ud af at sikre fællesskabet i Fritteren, da et stærkt fællesskab sikrer både tillid, respekt, ansvar og trivsel hos børnene og de voksne.
Forældresamarbejde:
Forældresamarbejdet vægtes meget højt i Fritteren. Det er vigtigt, at der opbygges et solidt fundament i samarbejdet med forældrene. Vi har ansvaret for børnene, når de er i Fritteren, derfor er det også vigtigt, at forældrene kan aflevere børnene og føle sig trygge i det. Dette kan kun lade sig gøre, hvor der er et godt forældresamarbejde. Derfor vægtes forældresamarbejdet højt i Fritteren. I Personalegruppen forsøges det altid at få skrevet og svaret forældrene, når de skriver til Fritteren, samt give hurtige tilbagemeldinger. Vi er kendt for være forstående over for forældrene og altid lytte.
Har I spørgsmål til Fritteren, er I meget velkomne til at kontakte Betina Christensen på mail betina@asfri.dk Direkte telefon til Fritteren: 61 51 32 11 .
Personalet i "Fritteren":
Betina:
Profession:
Pædagog
Talepædagog
Fritter og Klub koordinater
Pædagogisk ansvarlig Interesseområder:
Betina er en pædagog med stor interesse for det gode børneliv. Hun er nærværende og tillidsskabende og følger gerne børnenes interesser og er nysgerrig på de spor de sætter og følger. Betina har fokus på fordybelse sammen med børnene også i mindre grupper, når der fx skal koges bolch- masse i skolekøkkenet eller der skal samles krible krable dyr ind til nærmere undersøgelse.
Bo:
Profession:
Pædagog
Interesseområder:
Bo er pædagog med fokus på ” Udepædagogik” og ”Krop og bevægelse” . Bo står for forskellige aktiviteter, med blandt andet fokus på mad over bål, samt sportsaktiviteter. Bo er en aktiv pædagog, der gerne deltager i fx fodbold, stikbold og lignende aktiviteter. Bo er en nærværende og lyttende pædagog.
Brian:
Profession:
Pædagog
Interesseområder:
Brian er nyuddannet pædagog med fokus på ”Musikpædagogik”, ”Krop og bevægelse" samt ”Kreative udtryksformer” . Brian står for en række forskellige aktiviteter, blandt andet musik, hvor han har mere end 25 års erfaring. Brian deltager også aktivt i forskellige sportsaktiviteter, samt kreative udtryksformer ved at hygge med maling, perler osv. Brian er også faglærer inden for Natur og Teknik, og er historieinteresseret. Så Brian vil kunne stå for tema bundet aktiviteter inden for disse områder. Brians krøllede hjerne gør, at han ofte finder på tossede ideer sammen med børnene, der til tider måske kan give lidt flere grå hår hos nogle af de andre i personalegruppen.
Ann:
profession:
Pædagogmedhjælper
Interesseområder:
Ann interesserer sig for det kreative og hun elsker at spille spil med børnene, hvor der altid er plads til fjollerier og gode snakke. Samtidigt har Ann stort fokus på, at skabe gode tillidsfulde relationer, samt et trygt og meningsfyldt miljø, hvor der altid er plads til kram, nærvær og basal støtte, efter behov. Christina Profession: Pædagogmedhjælper Interesseområder: Christina er en kreativ person, som laver mange forskellige kreative projekter med børnene. Derudover er Christina uddannet frisør og laver derfor nogle gange salon i klubben, hvor der bliver lavet forskellige frisure på både piger og drenge.
Christina:
Profession:
Pædagogmedhjælper
Interesseområder:
Christina er en kreativ person, som laver mange forskellige kreative projekter med børnene. Derudover er Christina uddannet frisør og laver derfor nogle gange salon i klubben, hvor der bliver lavet forskellige frisure på både piger og drenge.
Chris:
Profession:
Pædagogmedhjælper
Interesseområder:
Chris er i gang med uddannelsen som pædagogisk assistent og har en baggrund som uddannet tømrer. Han er en aktiv og kreativ person med særligt fokus på krop og bevægelse samt kreativ udfoldelse. Med mere end 14 års erfaring som gymnastikinstruktør har Chris opbygget stærke kompetencer inden for bevægelse og kropslig udvikling, hvilket han bringer med ind i sit pædagogiske arbejde. Han deltager gerne i fysiske aktiviteter såsom stikbold, fodbold, gymnastik og rundbold, og han motiverer børn og unge til at deltage med energi og engagement. Derudover har Chris en stærk kreativ side, hvor han tilbyder aktiviteter som træarbejde, perleplader, maling og klippe-klistre. Han skaber et rum, hvor børn kan udfolde sig og udvikle deres fantasi og finmotorik. Chris er en positiv, omsorgsfuld og nærværende person, som møder både børn og kollegaer med åbenhed og varme. Han er altid klar med et smil – og et kram, når der er brug for det.
Gitte:
Profession:
Pædagogmedhjælper
Interesseområder:
Gitte interesserer sig for udeliv og den vilde have, som er et projekt hvor børnene sammen med Gitte skaber, et vildt med vilje miljø og et rum til fællesskabet, hvor børnene får mulighed for læring om planter og blomster.