Nye indlæg

 
 

Hvorfor spille skolekomedie?

21-11-2019
Mange steder i landet ses eksempler på, at skolekomedier tages af bordet, da ressourcerne på skolerne er små. Her på Astrup-Sønderskov Friskole er det dog en tradition, som vi stadig vægter højt og som har og fortsat vil have en profileret plads i vores skoleår.
 
Naturligvis er der mange arbejdsopgaver og ressourcer i spil, når der er skolekomedie på skemaet: der skal udvælges eller forfattes et stykke, der passer perfekt til den pågældende elevgruppe, der skal afsættes timer til gennemspilninger, dramaøvelser og produktion af rekvisitter og kostumer, og der skal arbejdes på hele tiden at “holde dampen oppe”.

Ovenstående kræver mange undervisningstimer og det kræver mindst lige så mange forberedelsestimer, men når vi alligevel investerer alt dette for at lave skolekomedie år efter år, så skyldes det ganske enkelt, at vi elsker det! Fordi vi KAN og fordi det er FEDT!
 
Vi har folk, der kan og vil gå det ekstra skridt for at sikre produktionens værdi, lige fra vores Pedelbande, der bygger scenen op til frivillige i skolens netværk, der byder ind med lån af rekvisitter og produktion af kostumer. Og så er det en fantastisk følelse at dele denne unikke proces med en flok elever, der ikke bare har det sjovt, men også skaber en oplevelse for livet. Her kan man så stoppe med at læse, hvis man synes, at det er rigelig forklaring. Vi vil dog gerne forsøge at sætte lidt flere ord på.

Hvorfor kan vi? Kort sagt fordi vi VIL.

Hvad er det så, der gør, at skolekomedie bliver mere end bare en sjov oplevelse? Hvorfor har det også et enormt læringspotentiale for de deltagende elever? Fordi arbejdet med opsætning af en skolekomedie styrker en hel masse kompetencer i børnene. Det ligger lige til højrebenet, at eleverne udvikler deres æstetiske kompetence, dvs. deres evne til at udtrykke sig og skabe. Der skal formidles et stof - en fortælling - og eleverne spiller en aktiv og indflydelsesrig rolle i udformningen af stykkets visuelle og dramatiske udtryk. Dertil kommer et åbenlyst fokus på elevernes ekspressive kompetencer i den forstand, at man hurtigt lærer vigtigheden af stemmeføring, kropssprog og udstråling, når man står på den ofte nervepirrende scenekant i gymnastiksalen.

Fremover bliver det vores 6. årgang, der står for skolekomedien (startede med Vild i Westen i oktober), og det er ikke tilfældigt, at det netop er denne årgang, som vi vil dele denne oplevelse med. Her begynder eleverne at indgå i flere og mere komplicerede fællesskaber - både online og offline. I disse fællesskaber vælger og “spiller” man forskellige roller baseret på såvel forventninger til en som ens egne ønsker for fællesskabet. Når eleverne i en skuespilssituation skal påtage sig og sætte sig ind i en fremmed rolle, styrker det således både deres empatiske og sociale kompetencer, som vil understøtte deres egen deltagelse i sociale fællesskaber, deres eget rollevalg, om man vil, og deres evne til at sætte sig i andres sted.

Afslutningsvist er det vigtigt for os, at skolekomedien og hele skolefestugen bliver en god og unik oplevelse for hele skolen. Skolen bliver omdrejningspunkt for et fælles projekt, hvor alle spiller en vigtig rolle, hvad end man producerer pynt til gangarealerne eller står med hovedrollen i årets skolekomedie. Det skaber bånd på kryds og tværs af årgange at dele disse oplevelser og her står skolekomedien som det store klimaks for ugen, når elever og forældre samles i gymnastiksalens mørke og griner, overraskes og betages i samlet flok.
 
Camilla og Nicolai
 
 
Astrup-Sønderskov Friskole | CVR: 36097094 | Skolestien 2, Astrup, 9800 Hjørring  | Tlf.: 61 51 32 12 | post@asfri.dk